Niestety, nadal są wśród nas osoby, które uważają, że nie ma nic bardziej oczywistego: “nauczyciel gani – dziecko słucha”.
Unikaj tego modelu za wszelką cenę. Pomijając, że nie spełnia on żadnych standardów pracy pedagogicznej, to jeszcze jest nieskuteczny. Co robi atakowana osoba? Broni się! Zamiast rozpoczynać konflikt, stań po stronie ucznia i spróbuj zrozumieć jego postawę.
Zanim podzielę się z Tobą pięcioma sprawdzonymi sposobami na rozpoczęcie takiej rozmowy, zdradzę Ci dwa klucze do sukcesu.
Po pierwsze – autorytet. Tylko osoba, którą dziecko lubi i darzy odpowiednim poziomem autorytetu może kształtować jego zachowanie. O tym, jak go zdobyć napisałem w swojej książce „Sukces wychowania. Jak budować dobre relacje w grupie”.
Po drugie, nie wolno Ci negatywnie oceniać ucznia i powiedzieć, że to on jest „zły”. Nigdy. Złe było jedynie jego pojedyncze zachowanie. Osoba, która się w ten sposób zachowała nadal jest „dobra”. Taka retoryka jest kluczem do sukcesów w stosowaniu moich pięciu podpowiedzi. A zatem do sedna:
- Dziwi mnie, że…
- Nie spodziewałbym się tego, że…
- To zachowanie do Ciebie nie pasuje. Co się stało, że…
- Nie rozumiem. Czy potrafisz wytłumaczyć mi dlaczego…
- Nie wierzę, że gdyby ta sytuacja się powtórzyła, znów…
Podziel się swoją opinią