fbpx
Chcesz wiedzieć więcej, łatwiej i szybciej? Zapisz się do mojego newslettera!


Zapisz Zapisz

Geny, czy wychowanie?

Dzisiaj krótko i dobitnie. Na początek wspaniały cytat:

„Ilość połączeń w korze nowej jest rzędu biliarda (1015), podczas gdy genom (po bezstratnej kompresji) zawiera tylko 25 milionów bitów informacji, więc połączenia nie mogą być ustalone genetycznie. Możliwe, że część procesu uczenia się opiera się na wyciąganiu informacji ze starego mózgu przez korę nową, ale dałoby to stosunkowo niewielką ilość informacji. Połączenia pomiędzy modułami powstają przeważnie dzięki doświadczeniom (raczej wychowanie, niż natura).” 

Ray Kurzweil: „Jak stworzyć umysł”, Studio Astropsychologii, 2018, s. 127.

Tak! Praca nauczyciela jest najważniejsza. Tak! Rola rodzica jest najważniejsza.

Geny, czy wychowanie? Z olbrzymią radością odkryłem rozwiązanie tego dylematu. Dręczył mnie, podobnie jak Ciebie od bardzo długiego czasu. Czy za nasze zachowania i osiągnięcia odpowiadają czynniki wrodzone, czy nabyte? Czy można tłumaczyć siebie, albo ucznia „złym” zestawem genów? Odpowiedź brzmi nie! A odpowiedzi nie udzielił byle kto, a sam Ray Kurzweil! Jeśli jeszcze o nim nie słyszałeś nadrób koniecznie zaległości. Mimo to gwarantuję Ci, że korzystasz z jego osiągnięć na codzień. Między innymi jego praca podłożyła podwaliny pod asystentów SI działających w Twoim telefonie. 

 

Z wyrazami szacunku
signature
Udostępnij

Brak komentarzy

Podziel się swoją opinią

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *